آفرینش فطری مسکن وبازگرداندن حیات به زندگی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی
  • نویسنده سوسن جنگی
  • استاد راهنما عیسی حجت
  • سال انتشار 1388
چکیده

اگر بخواهیم به جوهره معماری سنتی ایران اشاره کنیم به جرأت می توان از حضور بی بدیل «حیاط» در این معماری نام برد.تصور عام از حیاط به عنوان فضایی بدون سقف، دو ویژگی کلی باز بودن به سوی طبیعت و خالی بودن نسبی آن از حجم ساختمان را پیش روی می نهد. باز بودن حیاط امکان حضور منظومه ای کامل از طبیعت را درون آن ایجاد می نماید و خالی بودن حیاط در تناظر با نساختن و سکوت هنرمند در میان ساخته ها است.با این تعریف مختصر است که حیاط اهمیت خاصی می یابد و در واقع " حیات در حیاط" مطرح می گردد. حذف حیاط از معماری خانه های مسکونی و ایجاد ارتباط بدون وقفه بین فضاهای درون و بیرون در طرح های جدید آپارتمانی و نادیده گرفتن مراتب عبور از فضاهای گوناگون را که ضمن تقلیل خستگی ها و نگرانی های روزانه، تلطیف روحیه و روان را بلافاصله در بدو ورود به حیاط ایجاد می کرد به مخاطره انداخت و گذشته از آن که انسان رابی توجه به طبیعت و پیرامون خود کرد، حرمت خانه را نیز دستخوش ناامنی های روانی و مشکلات بیرون از خانه کرد. همچنین باعث به وجود آمدن احساس عدم تعلق در ساکن گردید. همه چیز تحت تأثیر مدرنیسم قرار گرفت و با از بین بردن حیاط های سنتی ، حیات شخصی نیز آسیب دید و پی آمدش به حیاط جامعه کشانده شد. حال این سوال برای ما پیش می آید که آیا انسان به موازات تحولات تکنولوژی، از جهت فطری هم تغییر کرده است؟! یا تکنولوژی فقط یک تحول بیرونی است و انسان همان انسان با همان نیازهای روانی و هیجانات درونی در درون خویش است؟ در این دنیای مدرن ما فراموش کردیم که برای جایگزینی آن حیاط های دلگشای سنتی حتی لحظه ای درنگ کنیم و بیاندیشیم. بی شک اگر به پشت سر خود نگاهی بیندازیم و افق های دیدمان را به گذشته بیاراییم، چشم اندازی زیباتر را در پیش روی خود ترسیم خواهیم کرد. در جستجوی گمگشته دنیای امروز ـ حیات ـ بوده چرا که همه دست در دست هم داده اند تا ارزش های پاک را محو گردانند. این رساله شامل هفت منزل است تا خود را خانه حقیقی خویش برسانیم. منزل اول، اذن دخول است. داخل شدن امکان ندارد مگر با شناخت صاحبخانه، شناخت انسان. منزل دوم، بیان خصوصیات خانه هم در صورت و هم در سیرت، خانه ای که خانه است. منزل سوم، تعامل بین روان انسان و طبیعت و یافتن حیات در حیاط . منزل چهارم، تبیین وجودی فضاهای باز در معماری سنتی ایران و قرابت بدون حائل. منزل پنجم، فرصت دادن به خانه ها برای سخن گفتن و گوش دادن به رازهای درونشان. منزل ششم، معرفی شهر مشهد به عنوان سایت طراحی. و منزل هفتم، رمز گشایی و پرده از رخ یار انداختن. آن چه در خیال پرورانده ایم در این جا به عینیت می رسد تا به آشنایی برسیم. هفت منزل نمادی از هفت آسمان ، تا رسیدن به مقصود است. امید آن که به حقیقت دست یابیم. به قول سپهری :" کار ما شاید این است که میان گل نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدویم."

منابع مشابه

"ماهیت استرشادی فطری" حیات اجتماعی در حکمت متعالیه

زندگی اجتماعی امری قدیمی و به تعبیر قرآنی، هم پای خلقت انسان اولیه در قالب امت واحده است. اما مسأله ی اصلی این است که مبنا و دلیل زندگی اجتماعی چیست؟ نوشتار حاضر کوشیده است با بررسی نظریه های قدیمی و رایج مدنی بالطبع بودن آدمی در دیدگاه حکمای گذشته، به ارائه ی نظریه ی جدید "ماهیت استرشادی فطری" حیات اجتماعی آدمی بپردازد. روش مقاله ی حاضر طبق الگوی حکمت متعالیه بر روش ترکیبی عقلی- بر اساس ملازما...

متن کامل

آفرینش و حیات در دین زرتشتی

مسئله¬ی آفرینش در دین زرتشتی مسئله¬ای است بنیادی که با بنیان¬های اساطیری، مسائل اعتقادی و مراسم آیینی در ارتباط است. همگام با پرداختن به مسئله¬ی آفرینش، فرجام و همچنین حیات که حد فاصل این آغاز تا پایان است مطرح می¬شود. قطعاً در این دین اهورامزدا در مقام خدای مهربانی در سرانجام آفریدگانش نیز مداخله کرده است. مسئله¬ای دیگر که در این دین حائز اهمیت بسیار است نزاع دایمی بین خیر و شر است و اینکه وظیف...

استلزامات نظریۀ «ماهیت استرشادی فطری زندگی اجتماعی» در تمدن‌سازی اسلامی

هدف: مسئلۀ اصلی این است که مبنای زندگی اجتماعی چیست و چه استلزاماتی بر تمدن‌سازی اسلامی دارد؟ نوشتار حاضر کوشیده است با بررسی نظریه‌های قدیمی و رایج مدنی بالطبع بودن آدمی در دیدگاه حکمای گذشته، با ارائۀ نظریۀ جدید «ماهیت استرشادی» حیات اجتماعی آدمی، استلزامات آن را در تمدن سازی اسلامی بررسی نماید. روش: مقالۀ حاضر بر روش نظریۀ بنیادین است و معتقد است نظریه‌ها همراه با زمینه‌های فرهنگی، بر مبانی ...

متن کامل

تبیین مفهوم انگیزش جهت تحقق فضای حیات طیبه در نظام فطری معمار مسلمان

با توجه به آنکه در روابط کالبد معماری و تعامل آن ها با محیط، نظام عینی کارکرد مناسبی دارد؛ در تعاملی که معمار و مخاطب با اثر معماری برقرار می کنند، نظام فطری او نقش مهمی ایفا می کند و از طرفی مفهوم انگیزش به عنوان معنای اصلی در ساختاراین نظام می تواند معمار مسلمان را جهت خلق فضای حیات طیبه که از منظر قرآن سعادت دنیوی و اخروی انسان را رقم می زند؛ سوق دهد و از آنجا که این حیات با تکیه بر ایمان و ...

متن کامل

مقیاس‌های روش زندگی در مسکن

«روش زندگی و مقیاس‌های آن» به‌عنوان یک مؤلفه فرهنگی بارز و تأثیرگذار در شکل‌دهی مسکن و محیط مسکونی می‌باشد. روش زندگی در مقیاس‌های متفاوت فردی و جمعی، طی فرادادهای فرهنگی، نمود آشکار فرهنگ در زندگی انسان به‌شمار می‌رود که قرارگاه‌های رفتاری را در محیط ساخته شده انتظام می‌بخشد. در مقیاس‌های مختلف روش زندگی در مسکن تعاریف گوناگونی مطرح گردیده است، لیکن تحقیق حاضر، با هدف روشنگری اذهان طراحان از ط...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023